Motivačné úlohy:
Učebný text:
Pravek je najstaršie a najdlhšie obdobie ľudských dejín. Začína sa vznikom človeka a ľudských pospolitostí asi pred 3 miliónmi rokov a končí vznikom prvých štátnych útvarov. Pravek skúma veda, ktorá sa nazýva prehistória.
O praveku nie sú zachované žiadne písomné správy, iba doklady ľudskej existencie (kosti) a činnosti (nástroje, zbrane, šperky). Označujeme ich ako archeologické pramene.
Najvýznamnejšie udalosti v praveku:
1. Vznik človeka
2. Vytvorenie prvých predmetov, ktoré mali konkrétny účel.
3. Objavenie najvhodnejšieho spôsobu obživy – pestovanie plodín a chov dobytka. (Prví ľudia sa živili zberom, lovom a rybolovom.)
4. Stavanie príbytkov, chatrčí.
5. Vznik náboženstva, remesla, obchodu, umenia.
6. Vývoj spoločnosti od loveckej tlupy cez rodovú spoločnosť k prvým štátom.
Rozdelenie praveku na obdobia (podľa materiálu, z ktorého človek vyrábal nástroje):
Cvičenia na
upevnenie učiva:
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
Motivačné úlohy:
Učebný text:
Na vznik človeka existujú v súčasnosti dva pohľady:
1. teória stvorenia – Boh stvoril svet vrátane človeka,
2. vývojová teória – človek sa vyvinul zo živočíšneho predka (ľudia a opice majú spoločných predkov, človek však nepochádza z opice).
Počas svojho vývoja prešiel človek niekoľkými významnými zmenami, na ktorých sa podieľali prírodné prostredie a pracovná činnosť.
Jeden z najkompletnejších zachovaných nálezov predchodcu človeka, pomenovaný Lucy, pochádza z Etiópie. Je to kostra mladej ženy, ktorá žila pred niekoľkými miliónmi rokov.
Cvičenia na upevnenie učiva:
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
Motivačné úlohy:
§
Nasledujúce slová súvisia s ďalším
historickým obdobím, o ktorom sa budete učiť. Ktoré z nich poznáte
a dokážete vysvetliť?
PYRAMÍDA, CHRÁM, FARAÓN, KOMPAS, PAPYRUS,
BIBLIA, HIEROGLYF, BUDHA, SARKOFÁG
Učebný text:
Starovek sa začal asi 3 500 rokov pred. n. l. vznikom najstarších štátov: Mezopotámia, Egypt, India a Čína. Väčšina z nich ležala v povodí veľkých riek v oblastiach s teplým podnebím.
Spoločné znaky najstarších východných štátov:
§ Základom obživy bolo závlahové poľnohospodárstvo. Rozvíjali sa remeslá a obchod.
§ Pôda patrila panovníkovi alebo dedinskej komunite.
§ Na čele štátu bol panovník. Potom nasledovali kňazi, úradníci, vojaci, roľníci a remeselníci. Panovník bol neobmedzeným vládcom, považovaným za boha.
§ Bolo vytvorené písmo, položené základy mnohých vied (matematika, astronómia, medicína).
§ Rozvíjala sa literatúra, náboženstvo a umenie. Vznikli prvé zákony.
§ Boli vytvorené veľkolepé stavebné diela: pyramídy, chrámy, paláce.
Najznámejšie staroveké ríše a panovníci:
Babylonská ríša – Chammurapi
Perzská ríša – Kýros
Egyptská ríša – Ramesse II.
Židovské kráľovstvo – Dávid, Šalamún
Cvičenia na upevnenie učiva:
Najstaršie roľníctvo sa rozvíjalo... |
|
...sa nazýva Mezopotámia. |
Egypt vznikol... |
|
...v údoliach veľkých riek. |
Územie medzi riekami Eufrat a Tigris... |
|
...rieky Indus a Ganga. |
V Číne boli známe rieky... |
|
...pri rieke Níl. |
V Indii sa rozvodňovali... |
|
...Dlhá a Žltá rieka. |
§
Aká zásada platila v Chammurapiho
zákonníku, najstaršom na svete?
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
§ Vyberte si jednu významnú starovekú postavu a vyhľadajte o nej informácie. Na základe zistených informácií pripravte si pre spolužiakov rozprávanie, v ktorom vy sami sa zahráte na túto osobnosť.
Motivačné úlohy:
§ Nájdite na mape Európy štáty Grécko a Taliansko.
§ Čo láka turistov do týchto oblastí?
Učebný text:
Najstaršie staroveké štáty v Európe – Grécko a Rím vznikli pri
Stredozemnom mori. Starovek v tejto oblasti označujeme pojmom antika.
GRÉCKO
Najvýznamnejšie grécke mestské štáty boli Mykény, Sparta, Atény.
V starovekom Grécku vzniklo nové spoločenské zriadenie – demokracia (vláda ľudu). Všetci občania mali rovnaké právo rozhodovať o spôsobe, ako riadiť mesto, štát, okrem otrokov, ktorí boli neslobodní, o ich osude rozhodovali ich vlastníci.
Gréci uctievali mnohých bohov. Najvýznamnejší bol Zeus. Svojim bohom stavali chrámy. Najbohatšie spomedzi gréckych štátov boli Atény. Svoj rozkvet dosiahli za vlády Perikla. Vtedy bola vybudovaná aténska akropola. Bola na nej umiestnená socha bohyne Atény. V Grécku sa rozvíjalo staviteľstvo, vzdelanosť, vedy a umenie. V roku 776 pred n. l. sa konali prvé olympijské hry. Počas týchto hier, ktoré sa konali každé štyri roky, sa nesmelo bojovať.
Gréci boli nielen dobrí remeselníci, námorníci a obchodníci, ale aj bojovníci. Bojovali navzájom medzi sebou i proti svojim susedom. Najvýznamnejšie vojny boli grécko-perzské a peloponézska vojna (medzi Aténami a Spartou). Vojny oslabili Grékov natoľko, že sa nedokázali ubrániť Macedónii. Alexander Veľký vybudoval veľkú ríšu siahajúcu až po Indiu, ktorú si po jeho smrti roku 323 pred n. l. rozdelili velitelia jeho vojsk.
RÍM
Podľa povesti bol Rím založený v roku 753 pred. n.
l. bratmi Romulom a Rémom. Po zániku kráľovstva vznikla rímska
republika, ktorej riadenie bolo vecou všetkých plnoprávnych občanov. Rím postupne
ovládol celú Itáliu. Súperom mu bolo Kartágo, ktoré napokon dobyl
a zničil (púnske vojny). Rím sa stal svetovou ríšou vďaka
silnému vojsku. O rozkvet rímskej ríše sa zaslúžili: Cézar – politik
a vojvodca, Oktavián, Traján – cisári. Rimania sa dostali až na
Slovensko, kde po sebe zanechali nápis na trenčianskej skale.
Bohatí Rimania sa radi zabávali. Najobľúbenejšie boli gladiátorske
zápasy. Konali sa v Koloseu. Tam proti sebe bojovali vycvičení
otroci – gladiátori. Otroci túžili po slobode. Často sa búrili. Najväčšie
povstanie otrokov viedol Spartakus.
Pod vplyvom vzbúr otrokov a neustálych vojen ríša slabla a nakoniec
sa rozdelila na dva samostatné štáty – Východorímsku a Západorímsku
ríšu.
Rimania rovnako ako Gréci uctievali mnohých bohov a stavali im chrámy. Ďalšie známe rímske stavby sú: kúpele, vodovody, námestia (fóra), paláce, obytné domy (vily). Rimania vytvorili vlastné písmo (latinku) a číslice.
V Rímskej ríši sa šírilo nové náboženstvo – kresťanstvo, ktorého zakladateľom bol Ježiš Kristus. Učilo, že všetci ľudia sú si rovní. Rimania kresťanov spočiatku prenasledovali. Cisár Konštantín napokon priznal kresťanom právo slobodne vyznávať svoje náboženstvo.
Cvičenia na upevnenie učiva:
I
|
1 |
VIII
|
8 |
LXXV
|
75 |
D
|
500 |
II |
2 |
IX |
9 |
XCII |
92 |
DCXCV |
695 |
II |
3 |
X |
10 |
IC |
99 |
DCCIL |
749 |
IV |
4 |
XVIII |
18 |
C |
100 |
M |
1000 |
V |
5 |
XXXI |
31 |
CCCII |
302 |
MCMIX |
1909 |
VI |
6 |
XLVI |
46 |
CDXLI |
441 |
MCMLXXXIV |
1984 |
VII |
7 |
L |
50 |
ID |
499 |
MIM |
1999 |
Kontrolné úlohy a aplikačné projekty:
§ Vyznačte na mape najstaršie štáty v Európe.
§
Nakreslite symbol novodobých olympijských
hier a vysvetlite, čo predstavuje.
Motivačné úlohy:
§ Pozrite sa na obrázok a doplňte chýbajúce údaje.
PRAVEK STAROVEK ? ...........................................
Učebný text:
§ veľké sťahovanie národov,
§ vznik nových štátov,
§ hlavný zdroj obživy – poľnohospodárstvo,
§ veľké majetkové a spoločenské rozdiely (šľachta – poddaní),
§
upevňovanie cirkevnej moci (pápež, križiacke výpravy),
§ rozvoj baníctva, remesiel, obchodu, miest (mešťania),
§ časté vojny, epidémie, hladomory,
§ vznik novej kultúry (románsky a gotický sloh).
Najväčšími stredovekými štátmi boli Franská, Byzantská
a Arabská ríša.
Známe osobnosti stredoveku sú: Karol Veľký, Justinián, Mohamed, Jana
z Arku, Karol IV., Džingischán, Ivan Hrozný, Majster Pavol z Levoče.
Cvičenia na upevnenie učiva:
Karol IV. ... |
|
... bol prvým ruským cárom. |
Mohamed... |
|
... vytvoril najvyšší drevený gotický oltár. |
Justinián... |
|
... založil pražskú univerzitu. |
Majster Pavol z Levoče... |
|
... bol zakladateľom moslimského náboženstva. |
Ivan Hrozný... |
|
... bol významným byzantským cisárom. |
Kontrolné úlohy a aplikačné
projekty:
Motivačné úlohy:
Učebný text:
Novovek sa začína objavením Ameriky a končí prvou svetovou vojnou roku 1918.
§ objavenie nových svetadielov Európanmi a podmaňovanie si nových území (kolonializmus),
§ rozširovanie poznatkov o svete a človeku (humanizmus),
§ oslabenie cirkevnej moci (reformácia, náboženské vojny),
§ rozkvet a pád absolutistických monarchií,
§ povstania a revolúcie (anglická, francúzska, americká),
§ dobyvačné vojny,
§ prechod od jednoduchej remeselnej výroby k manufaktúram a továrňam (priemyselná revolúcia),
§ vznik novovekej kultúry (renesancia, barok, klasicizmus, romantizmus).
Známe osobnosti novoveku sú: Krištof Kolumbus, Leonardo da Vinci, Ľudovít XIV.,
Napoleon Bonaparte, Abraham Lincoln.
Cvičenia na upevnenie učiva:
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
PANOVNÍK |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
NOVOVEKÝ UMELECKÝ SLOH |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
PODMANENÉ ÚZEMIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
PLODINA POCHÁDZAJÚCA Z AMERIKY |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
POMÔCKA NA ORIENTÁCIU |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
HESLO FRANCÚZSKEJ REVOLÚCIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
PREDCHODKYŇA TOVÁRNE |
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
NOVOVEKÝ UMELECKÝ SLOH |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|