Motivačné úlohy:
Učebný text:
V 5. - 6. storočí
nastalo v Európe obdobie sťahovania národov. Jeho príčinou boli zlé
životné podmienky. Počas sťahovania národov si začali hľadať novú vlasť aj
Slovania. Postupovali zo svojej pravlasti spoza Karpát západným
a južným smerom a postupne obsadili strednú
a juhovýchodnú Európu. Okolo roku 500 prišli Slovania aj na územie
Slovenska.
Usádzali sa pri
riekach.
Žili v rodových občinách, na čele ktorých stáli starešinovia.
Postupne sa rody začali spájať do kmeňov na čele s kmeňovými náčelníkmi.
Slovania boli poľnohospodármi - pestovali
obilie, strukoviny, ovocie, zeleninu a hrozno. Boli dobrými včelármi,
chovateľmi dobytka i lovcami rýb. Naučili sa zbierať liečivé rastliny
a niekedy lovili lesnú zver. Orali dreveným radlom bez železných súčastí. Obilie sa žalo
jednoduchými srpmi. U Slovanov malo železo veľkú cenu. Železné hrivny
používali aj ako platidlo.
Najdôležitejší-mi remeslami boli kovolejárstvo, kovotepectvo, kováčstvo,
uhliarstvo a výroba keramiky. Okrem hliny na výrobu nádob využívali
lyko, drevo, kôru, kože či prútie. Rozšírená bola ťažba drahých kovov ako meď,
cín, striebro a zlato. Postupom času sa rozvinulo šperkárstvo
a klenotníctvo.
Jedli hlavne chlieb a kaše.
Pili pivo, medovinu a kvas. Spra-covávali ľan, konope, pŕhľavu a tkali
na jednoduchých stavoch. Odevy zhotovovali aj z kože a kožušín. Z
kože vyrábali opasky a postroje na kone. Chudobní ľudia kožušiny nemali.
Nahrádzalo im ich ovčie rúno. Nosili kabátce košeľovitého tvaru a
rúcha, ktoré sa pripínali sponami a gombíkmi. Opasky mali muži aj ženy a
nosili na nich rôzne vrecúška, ocieľku či zbrane. Topánky boli nízke črievice,
ktoré sa k nohe uväzovali.
Pokojný život
Slovanov ohrozovali ázijskí kočovníci Avari. Boli to krutí bojovníci,
ktorí prepadávali svojich susedov, brali im obilie, dobytok a ľudí do
otroctva. Slovania sa bránili budovaním opevnených hradísk - mohutných
pevností, ktoré ich chránili pred nepriateľmi. V boji proti Avarom
pomohol Slovanom franský kupec Samo, ktorý prichádzal na ich územie
predávať zbrane. Slovania si ho zvolili za svojho vládcu. Samova ríša (623 –
658) bola prvým štátom, ktorý Slovania vytvorili. Samo úspešne bojoval aj
proti vojskám franského kráľa Dagoberta.
Slovania verili
v mnohých bohov. Najvyšším bohom bol Perún – boh hromu
a búrky. Svojich mŕtvych pochovávali alebo spaľovali a popol
ukladali v urnách – popolniciach. Do hrobov dávali aj zbrane,
šperky a rôzne predmety.
Cvičenia na upevnenie učiva:
§ Kde pôvodne žili Slovania? Nájdite a ukážte na mape územia medzi riekami Odrou, Vislou a stredným Dneprom.
.
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
Motivačné úlohy:
§ Každý z vás určite držal v rukách slovenské bankovky. Na ich lícnych stranách sú zobrazené portréty najvýznamnejších osobností, ktoré pôsobili na území dnešného Slovenska počas viac ako tisícročnej histórie a podstatnou mierou prispeli k formovaniu slovenského národa. Na rubových stranách sú zobrazené miesta a motívy spojené s ich životom a pôsobením.
Ktoré dve bankovky súvisia s obdobím veľkomoravskej ríše?
Učebný text:
Veľkomoravská ríša bola mocný štát. Tento štát sa sformoval okolo dvoch centier - jedno bolo na južnej Morave (presné centrum nepoznáme) a druhé na západnom Slovensku, v dnešnom meste Nitra.
Nitrianske kniežatstvo vzniklo na prelome 8.-9. storočia a jeho
územie zodpovedalo približne územiu dnešného Slovenska. V sídle
kniežatstva v Nitre dal knieža Pribina postaviť kostol, ktorý je prvým
známym kresťanským chrámom na Slovensku.
Okolo roku 833 vyhnal Pribinu knieža Mojmír zo susedného moravského kniežatstva. Pribina odišiel do oblasti dnešného Balatonu, kde vytvoril rozsiahle kniežatstvo, na území ktorého horlivo šíril kresťanstvo. Mojmír pripojil nitrianske kniežatstvo k moravskému. Tak vytvoril nový štát, ktorý nazývame Veľká Morava.
Po Mojmírovi nastúpil na trón Rastislav. Rastislav si uvedomil,
že susedná Franská ríša pod zámienkou šírenia kresťanstva chce ovládnuť Veľkú
Moravu. Požiadal preto byzantského cisára Michala, aby mu poslal
učiteľov, ktorí ovládajú slovanský jazyk.
Tak prišli na Veľkú Moravu roku 863 bratia Konštantín a Metod. Konštantín ešte pred ich príchodom zostavil slovanské písmo - hlaholiku a do staroslovienčiny preložil najpotrebnejšie bohoslužobné texty. Obaja bratia rozvinuli mnohostrannú vieroučnú, organizačnú a kultúrnu činnosť. Založili učilište na výchovu kňazov, ktoré sa stalo centrom kultúry, vzdelanosti a literárnej tvorby. Dosiahli, že v roku 868 schválil slovanskú liturgiu aj pápež Hadrián II. a starosloviensky jazyk sa dostal na úroveň ostatných vtedajších kultúrnych jazykov latinčiny, gréčtiny a hebrejčiny.
V dobe vlády kráľa Svätopluka sa Veľká Morava rozšírila do Čiech, Poľska, zabrala veľkú časť
dnešného Maďarska, vtedy osídlenú Slovanmi a
stala sa najmocnejším štátom v strednej Európe. Rímska kúria
pomýšľala ponúknuť Svätoplukovi i cisársku európsku korunu. Po smrti
Svätopluka sa však ríša dostala do krízy a za vlády jeho synov i zanikla.
Po rozpade
Veľkej Moravy západnú časť krajiny si pripojil vznikajúci štát Čechov,
severná sa stala súčasťou poľského štátu a na území starého Nitrianska a
Zadunajska sa formoval uhorský štát.
Cvičenia na upevnenie učiva:
Za vlády Rastislava... |
|
... vznikla spojením nitrianskeho a moravského kniežatstva Veľkomoravská ríša. |
Za vlády Mojmíra... |
|
... bola Veľkomoravská ríša územne najväčšia. |
Za vlády Pribinu.. |
|
... prišli na Veľkú Moravu Konštantína a Metod. |
Za vlády Svätopluka... |
|
... bol postavený prvý kresťanský kostol na území Slovenska. |
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
§
Priraďte správne texty k rubovým stranám
slovenských bankoviek. O ktorých bankovkách sa hovorí?
1. Na rubovej strane bankovky je zobrazený Nitriansky hrad,
ktorý bol oddávna významným strategickým miestom a centrom kraja. Motívom
sa prelína časť korálkového náhrdelníka z 9. storočia s bronzovým
príveskom v tvare mesiaca, ktorý pochádza z archeologického náleziska
v Nitre-Lupke.
2.
Na rubovej strane bankovky je
motív zobrazujúci dve ruky, medzi ktorými je prvých sedem písmen
staroslovienskej abecedy – hlaholiky, ako symbol daru svätcov starým Slovanom
a silueta stredovekého kostolíka z Dražoviec – symbolu raného
kresťanstva na našom území.
§
Porozprávajte, čo je zobrazené na lícnych stranách týchto
bankoviek.
Motivačné úlohy:
§
Predstavte
si, že žijete na stredovekom hrade. Ktorý slovenský hrad by ste si vybrali
a prečo?
§
Ktoré
hrady sa nachádzajú vo vašom najbližšom okolí?
Učebný text:
Začiatkom 10. storočia obsadili územie Veľkomoravskej ríše výbojné staromaďarské kmene, ktoré sa usadili v strednej Európe a založili uhorské kráľovstvo. Prvým uhorským kráľom bol Štefan I. Rozdelil Uhorsko na kráľovské župy a biskupstvá. Podporoval výstavbu kostolov a hradov. Všetka pôda v Uhorsku patrila kráľovi a zemepánom. Najmocnejším bol Matúš Čák. Sídlil na trenčianskom hrade. Roľníci museli ťažko pracovať na panskej pôde. Preto sa často búrili.
Do hornatých oblastí Slovenska sa sťahovali nemeckí osadníci. Boli zruční baníci, remeselníci a obchodníci. Od kráľa získali veľa výsad a zakladali mestá. Najvýznamnejším uhorským kráľom v 15. storočí bol Matej Korvín. Podporoval banské mestá, vzdelanosť a umenie. Do Uhorska sa za lepším živobytím sťahovali rôzni slovanskí kolonisti a Rómovia.
Uhorské kráľovstvo ohrozovali Turci. Bohatí magnáti nepodporili kráľa v boji proti Turkom a preto bolo uhorské kráľovské vojsko v bitke pri Moháči roku 1526 porazené. Turci ovládli takmer celé Uhorsko na 150 rokov. Po dlhých bojoch napokon Turkov vyhnali rakúski Habsburgovci, ktorí spojili Rakúsko, Uhorsko a Čechy do mnohonárodnostnej ríše.
Cvičenia na upevnenie učiva:
. . .
z e m e p á n i
. . . . . . .
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
§
Kto
bol prvým a kto posledným uhorským kráľom?
II. EFAŠTN DOĽVUÍT I.
§
Vyhľadajte informácie o jednom zo
slovenských hradov a porozprávajte
o ňom spolužiakom.
Motivačné úlohy:
§
Pokúste
sa vysvetliť túto myšlienku: "Veľa tvoriť, málo troviť a učiť sa.“
§
Viete,
kto je jej autorom? Jeho portrét je aj na slovenskej 500-korunovej bankovke.
Učebný text:
Slovensko bolo súčasťou habsburskej ríše počas celého jej trvania v rokoch 1526 -1918.
Habsburgovci chceli o všetkom dianí v ríši rozhodovať sami. Uhorskí a českí zemepáni ich nechceli poslúchať. Aby si obhájili svoje výsady, viackrát povstali proti Habsburgovcom. Boje krajinu veľmi spustošili. Rozmáhalo sa zbojníctvo. Najznámejším zbojníkom tých čias bol Juraj Jánošík, ktorého na výstrahu popravili roku 1713.
V 18. storočí sa ríšu pokúsili upevniť Mária Terézia a jej syn. Jozef II. vydal nariadenia, v ktorých zrušil osobnú závislosť poddaných od zemepánov (nevoľníctvo). Vydaním tolerančného patentu udelil všetkým kresťanom náboženskú slobodu. Reforma školstva zaviedla povinnú školskú dochádzku. Avšak Slováci neboli uznaní za samostatný národ.
Slovenskí vzdelanci začali národnoobrodzovací proces, v ktorom sa zamerali na uzákonenie spisovnej slovenčiny (Anton Bernolák, Ľudovít Štúr). Kňaz Juraj Fándly učil roľníkov lepšie hospodáriť. Väčšina poddaných roľníkov žila vo veľkej biede, ktorú zväčšovali živelné pohromy, neúroda, epidémie, negramotnosť a alkoholizmus.
Keď vypukla v monarchii v roku 1848 revolúcia proti starým poriadkom, slovenskí vodcovia (Hodža, Hurban, Štúr) zostavili národný program Žiadosti slovenského národa. Za tento program bojovali so zbraňou v ruke aj slovenskí dobrovoľníci, avšak bez úspechu. V roku 1861 prijali Slováci v Martine nový program Memorandum slovenského národa. Žiadali v ňom autonómiu v rámci Uhorska a právo používať slovenčinu ako úradný a vyučovací jazyk. Uhorský snem ani cisár slovenské požiadavky neprijali. Postavenie Slovákov sa nezlepšovalo.
V roku 1867 sa monarchia rozdelila na dve časti: Rakúsko a Uhorsko. Štát začal používať názov Rakúsko-Uhorsko. Uhorsko úplne ovládli Maďari. Národy Uhorska, okrem Maďarov, nemali možnosť vlastného rozvoja. Keď vypukla prvá svetová vojna, odpor utláčaných národov zosilnel, ríšu vnútorne oslabil a v roku 1918 prispel k jej porážke a zániku.
Na troskách Rakúsko-Uhorska vznikli nové štáty. Slováci sa spojili s Čechmi a
vytvorili samostatný československý štát.
Najznámejším a najdlhšie vládnucim panovníkom z rodu Habsburgovcov bol František Jozef I. (1849 – 1916).
Cvičenia na upevnenie učiva:
Kontrolné úlohy
a aplikačné projekty:
§
Spojte
správne roky a udalosti.
1861 |
|
Žiadosti slovenského národa. |
1867 |
|
Vznik mnohonárodnostnej habsburskej ríše. |
1848 |
|
Memorandum národa slovenského. |
1526 |
|
Vznik Rakúsko-Uhorska. |
§ Pokúste sa zistiť, v ktorých európskych štátoch majú ešte stále kráľov.